Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua.

Untuk beberapa siri posting di blog ini nanti, akan saya kongsi-kan beberapa petikan perenggan dan juga bab-bab dari buku saya ( asal-nya di-tulis untuk diterbitkan di-bawah naungan se-buah syarikat penerbitan tempatan sekitar 2011, tapi tak jadi. Ada usaha untuk diterbitkan sendiri sekitar lewat 2015 tapi kekangan ekonomi semasa tidak mengijinkan-nya. Jadi sebelum saya ‘mampus’ , dengan nada dan gaya seniwati Sarimah di dalam gambar wayang ‘Masam-masam Manis’ arahan seniman agung Tan Sri P. Ramlee , mungkin ada baik saya berkongsi serba sedikit ilmu yang ada. Ada rejeki nanti sempat-lah terbitkan buku dwi-bahasa ini sindri takder kalu nasib nkorang-lah yang rugi ) yang ber-tajuk “Penataan Cahaya Kreatif bersama Ted Adnan” ( Bahasa Inggeris “Creative Light With Ted Adnan” ).

 

PERIHAL PENATAAN CHAHAYA DI DALAM FOTOGRAFI – CHAHAYA SEDIA ADA

1. Fotografi ialah proses untuk menghasilkan gambar melalui chahaya. Perkataan ‘fotografi’ ( asal Bahasa Inggeris, ‘photography’  ) datang dari perkataan Yunani iaitu ‘phos’ ( chahaya ) dan ‘graphis’ ( pelukisan chahaya ). Peralatan fotografi ada-lah kamera. Proses-nya me-libat-kan dua peralatan penting iaitu:

a. pengumpul chahaya = lensa dan

b. perakam chahaya = filem atau cip sensor

2. 99 % ( ini statistik sukahati ) pengambaran fotografi ini menggunakan chahaya matahari dengan baki 1% lagi adalah dari chahaya rembulan, chahaya dari sumber elektrik, ungun api & nyalaan rokok/curut ( jaga-jaga nanti gambar akan berbau hangit kena asap lah! ) dan bermacham-macham sumber chahaya lagik.

3. Sifat chahaya

Chahaya mempunya sifat-sifatnya tersendiri.

a. chahaya yang ‘keras’

b. chahaya yang ‘lembut’

Chahaya ‘keras’ – tatkala matahari baru terbit dari ufuk dan di waktu tengahari dengan tiada halangan awan, jerebu waima pokok dan payung-lah juga ada-nya. Bayang yang terhasil ada-lah sangat gelap.

A Bajau Laut child paddling a boat of the coast of Samporna, Sabah, Malaysia

Sebaliknya, chahaya ‘lembut’ dari matahari ini terjadi apabila ia di-turas dengan awan, jerebu atau dibalikkan dari permukaan-permukaan seperti batu, dinding, pasir, air dan bermacham-macham jasad lagik. Bayang-bayang dari chahaya lembut ini biasa-nya tidak ketara gelap-nya.

Potret seorang lelaki berjambang tatkala hari mendung – © Ted Adnan Photography

( Berenti pekena Sampoerna™ Menthol sekejap )

4. Imbangan warna

Selain dari sifat chahaya yang ditaip di atas tadik, chahaya juga mempunya ‘warna’-nya sindri.
Chahaya pagi akan kelihatan sedikit kekuningan dan arah-nya sentiasa dari tepi. Seperti gambar di bawah, wajah di bawah topi pun kena chahaya lagi.

Orang Tengger & Kuda Tunggangan – © Ted Adnan Photography 

 

Di waktu tengahari, chahaya datang dari arah atas kepala dan bayang-bayang terus jatuh ke bawah kaki.

Matahari tegak di atas kepala, membuat chahaya sangat kontras dan bayang pekat – © Ted Adnan Photography

Di kala lewat petang pula,  chahaya agak kekuningan/jingga, disebabkan oleh serakan chahaya oleh partikel asap, jerubu, molekul udara serta berbagai zarah yang terapung di udara.

Sore di Lereng Rinjani – © Ted Adnan Photography

Sekian dahulu buat kali ini, akan perihal imbangan warna, akan dibikin karangan lain untuk posting blog lain kali.

2 Comments

  1. Tengku Azavitra

    cahaya yang contrast yg terang. terutama gambar bersama duda itu terlalu cantik.

    ingin belajar lebih dlm soal penataan cahaya.

    tkasih

    1. ted01

      Terima Kasih di atas puji-pujian Tengku Azavitra tu lah. Jikalau ada apa-apa soalan boleh sahaja bertanya di sini, saya chuba jawab setiap kemusykilan dengan seberapa segera-lah juga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2015 Pixel Theme Studio. All rights reserved.